Info Jenayah : 2 Tentera US Antara 21 orang yang terkorban dalam serangan Bom di Kabul



Kabul, Afghanistan ( CNN) -
 Dua rakyat Amerika adalah antara yang mati dalam bom dan serangan tembakan yang mengorbankan 21 orang di Kabul pada hari Jumaat, Kedutaan Amerika Syarikat , semalam.
A penyerang bunuh diri meletupkan bahan letupan di pintu sebuah restoran di sebelah petang. Dua lelaki bersenjata bergegas dalam dan melepaskan tembakan di pelanggan, kebanyakan mereka orang asing, kata Timbalan Menteri Dalam Negeri Mohammed Ayoub Salangi .
Kematian termasuk empat petugas PBB, wakil Tabung Kewangan Antarabangsa dan kontraktor British. Pasukan keselamatan Afghanistan membunuh dua lelaki bersenjata dalam penentuan a.
Taliban kemudian mendakwa bertanggungjawab bagi serangan itu sebagai bayaran balik untuk serangan udara di wilayah Parwan yang menyebabkan korban awam minggu ini.
Tiga belas warga asing terbunuh dalam serangan di restoran berhampiran pejabat banyak organisasi bukan kerajaan , kata Hashmat Stanikzai , Ketua Polis Kabul jurucakap .
Setiausaha Agung PBB Ban Ki Moon mengutuk serangan itu.
Christine Lagarde, Pengarah Urusan IMF, mencatatkan maklumat online berkabung kematian wakil agensi itu di Afghanistan, Wabel Abdallah . Negara Lubnan berusia 60 tahun itu dipilih untuk jawatan itu pada Jun 2008.
"Kita semua pada dana hancur ," kata Lagarde .
Afghanistan terus menjadi tapak keganasan sekali-sekali dan kebanyakannya menyalahkan militan terikat kepada Taliban. Kumpulan keganasan memerintah negara sebelum pencerobohan yang diketuai selepas September 11, 2001, serangan pengganas.
Masyarakat antarabangsa telah banyak terlibat di Afghanistan selama lebih dari satu dekad kedua-duanya dengan pasukan tentera dan NGO.
Serangan malam Jumaat adalah " kejutan besar " untuk mereka yang bekerja di sana, kata Paul Ross , ketua misi IMF untuk Afghanistan, tetapi ia tidak akan menghalang mereka dari meneruskan kerja mereka.
"Saya fikir banyak orang , seperti Wabel , berdedikasi untuk cuba untuk membantu negara-negara membangun dan berkembang," kata Ross. "Itu benar-benar sebahagian daripada kenyataan misi hidup mereka. Dan itulah yang menjadikan mereka pergi ke tempat-tempat yang sukar untuk melawat. "

Related

Jenayah Antarabangsa 582682225683637923

Post a Comment

emo-but-icon

Follow Us

info jenayah

Facebook

Tentang Kami

Blog Info Jenayah merupakan sebuah laman web yang memaparkan isu jenayah yang berlaku di dalam negara dan juga luar negara. Selain itu blog ini juga akan memaparkan tentang cara mencegah jenayah.


TERUSKAN BERSAMA INFO JENAYAH

Bilangan Pelawat

item